PAROS

Hej ni som fortfarande är inne och läser här!

Tappra själar, oj vad ni hänger er kvar. Imponerande. Nu är vi tillbaka i Jönköping igen efter 3.5 månad borta. Det är riktigt fint att vara tillbaka.

Tro mig, jag GJORDE flera försök till att uppdatera bloggen under resan, men varje gång fick jag inse mig besegrad av lägenheternas eller restaurangernas wi-fi.

Jag tänker såhär, för att det inte ska bli VÄRLDENS största inlägg så delar jag upp det i fyra delar. Ett för varje ö vi var på.

Jag börjar därför med Paros.
Vi tog en färja från Pireus, hamnstaden några mil utanför Aten, och anlände till Paros rätt sent på kvällen..runt 22 tror jag klockan var. Då hade vi varit på resande fot sedan 3 den natten, så vi installerade oss fort på boendet, tog första bästa restaurang och knoppade in strax därefter.

Vi hade ju inte bokat några som helst boende inför resan, så morgonen därpå var det dags att gå och fråga efter nytt rum då vi endast kunde bo 1 natt på det boendet vi kommit till kvällen innan. Med hjälp av Booking.com karta hittade vi en jättemysig studio. Rätt dyr dock, vi gav 650/natt vilket var över budget, men samtidigt ville vi inte krångla med boendet och rummet var väldigt fint och fräscht så vi körde på det.

Paros var riktigt fint! Det är en stor ö, med flera mysiga byar som vi besökte genom att hyra moped och sen köra kors och tvärs genom ön. Moped är verkligen ett grymt (men riskabelt så man får köra försiktigt) sätt att upptäcka platser på. Stränderna på Paros var helt ok, men framförallt hade ön ett bra kvällsliv med mycket restauranger, mysiga pubar och grym shopping.

Överlag så var jag och Henke extremt trötta de 2-3 första dygnen vi var på Paros haha. Båda två hade en fullspäckad jobbsommar med framförallt en kauotisk examenshelg bakom oss... så vi tog det lugnt på kvällarna, somnade tidigt och utnyttjade istället morgnarna till träning. Jag hade liiiiiite svårt för att slappna av helt i huvudet, då jag visste att plugget dragit igång och det började skrivas om föreläsningar, seminarie och diverse andra saker i olika forum. Men inne på tredje dagen så sa jag till mig själv att "Nej, nu får du sluta stressa upp dig. Du har förtjänat den här resan så nu stänger du av allt som har med universitetet att göra!!!". Det kändes mycket bättre efteråt.

Efter fyra dagar var det dags att åka vidare till nästa ö.... och på färjan sitter då min familj som kommit till Grekland samma dag. Det var fantastiskt kul att ha dem där, och tillsammans styrde vi kosan mot NAXOS. Men mer om den ön i nästa inlägg!

Här kommer massa bilder från härliga Paros.